poniedziałek, 2 kwietnia 2012

"Sister" ("Siostra") - Rosamund Lupton


Sister” (polski tytuł „Siostra”) Rosamund Lupton przeleżała na mojej półce z dobry rok. Nie wiem, dlaczego tak długo zwlekałam z przeczytaniem tej książki! Tyle osób mówiło mi, że dobra, że wciąga, że świetnie się ją czyta, a ja kiwałam głową i tyle. Zaczęłam ją nawet przeglądać, kilka pierwszych stron zapowiadało się obiecująco. Znowu pokiwałam głową i odłożyłam książkę na półkę. Wreszcie, kilka dni temu, zdecydowałam się ją wreszcie przeczytać. Ha! Żebym wiedziała, że tak mi się spodoba, to po prostu czytałabym dalej...
Jak można się łatwo domyśleć, książka Lupton porusza przede wszystkim skomplikowany temat relacji między rodzeństwem, a dokładnie więzi pomiędzy siostrami. Głównymi bohaterkami książki są dwie siostry, różne od siebie jak dzień i noc, oddzielone od siebie oceanem, a jednak wciąż bardzo sobie bliskie. Beatrice, starsza z sióstr, wiedzie spokojne, ustabilizowane i właściwie nudne życie w Stanach. Pracuje na dobrze płatnym stanowisku, ma narzeczonego, a w jej życiu nie ma miejsca na spontaniczność. Kiedy nagle otrzymuje telefon, że jej młodsza siostra, Tess, zaginęła, Beatrice porzuca wszystko i wyrusza na jej poszukiwanie do Londynu.
Tess, młodsza siostra, jest przeciwieństwem spokojnej, statecznej Bee. Młoda studentka sztuki, początkująca malarka, wiedzie beztroskie życie prawie na skraju ubóstwa, otoczona przyjaciółmi, kwiatami i sztuką. Konwenanse nie są dla niej ważne, Tess jest spontaniczna i pełna życia. A jednak jej zniknięcie jest zupełną zagadką.
To, co w „Siostrze” spodobało mi się najbardziej, to narracja. Historię sióstr opowiada nam bowiem Beatrice, a jej opowieść przybiera formę rozmowy z Tess. Z tej powolnej, jednostronnej rozmowy czytelnik dowiaduje się prawdy o tym, co stało się z Tess, poznaje dziewczynę poprzez opowieść najbliższej jej osoby. Okazuje się jednak, że Beatrice nie może być wiarygodnym narratorem tej historii – na jaw wychodzą bowiem nowe fakty, które sprawią, że Bee będzie musiała zastanowić się, co tak naprawdę wie o swojej siostrze. Również czytelnik zostaje wciągnięty w grę pozorów. W tej książce nic bowiem nie jest proste ani oczywiste. Ukazanie Tess tylko poprzez wspomnienia jej siostry jest także bardzo ciekawym zabiegiem, poza tym narracja Beatrice jest pełna emocji, a miejscami bólu i smutku. Przyznaję, że pewne fragmenty tej powieści bardzo mnie wzruszyły, mimo iż jestem jedynaczką i pewne doznania, relacje, o jakich pisze Lupton, są mi zupełnie obce. Mogę sobie tylko wyobrazić, jak poruszająca może być ta książka dla kogoś, kto rodzeństwo posiada.
Siostrzane więzy to tylko jeden z wątków podjętych przez Rosamund Lupton. Autorka roztrząsa też kwestie związane z moralnymi aspektami manipulacji genetycznych, terapią genami, dużo uwagi poświęca relacjom rodzinnym, więzom krwi. Lupton pisze o bólu, stracie i rozpaczy, a jej proza porusza, pokazuje nagie emocje i uczucia, które czasem towarzyszą człowiekowi w jego życiu.
Jak już wspomniałam, książka jest niesamowicie przejmująca, momentami wzruszająca, a do tego końcówka zaskakuje. Nie takiego rozwiązania się spodziewałam, nie byłam przygotowana na taki obrót sprawy, a to nie często mi się zdarza. Muszę tu także wspomnieć, że „Sister” to debiut Rosamund Lupton. Mam nadzieję, że kolejne jej książki będą równie dobre.
Mam nadzieję, że udało mi się was przekonać do przeczytania tej książki?
Tym, którzy szukają interesującej książki na wieczór polecam „Siostrę” Rosamund Lupton. Tym, którym tak jak mnie, powieść bardzo się spodobała, przypominam, że Świat Książki właśnie wydał drugą książkę tej autorki, „Afterwards” („Potem”). Już się cieszę, że czeka ona na mnie na półce...
poniedziałek, 02 kwietnia 2012, dabarai

1 komentarz:

  1. Gość: Iza, 78.10.55.4*
    2012/04/02 23:19:25
    Piekna recenzja, na "Siostre" poluje juz od dluzszego czasu i na pewno przeczytam :-).
    bookfa
    2012/04/02 23:27:50
    Mam Siostre i tak do niej podchodze jak Ty wczesniej ;P Ale juz sie przepchnela do pierwszej dziesiatki w kolejce.
    Gość: orchisss, gate2.auchan.pl
    2012/04/03 10:02:56
    "Siostra" zbiera tyle pozytywnych recenzji na blogach, że nie sposób jej przeoczyć. Twoja opinia upewniła mnie w przekonaniu, że to dobry wybór na najbliższe tygodnie. Pozdrawiam ciepło :)
    dachauka
    2012/04/03 12:32:14
    Mam zamówioną w bibliotece. Szczerze mówiąc, wyłącznie na podstawie entuzjastycznych blogowych i forumowych opinii, bo po okładce bym książki nie kupiła. A nazwisko autorki kojarzy mi się jakoś tak romansidłowo.
    beatrix73
    2012/04/03 17:25:49
    Lektura obowiązkowa - po wielu podobnych opiniach tylko taki mam wniosek. :)
    dabarai
    2012/04/03 21:04:17
    Drogie Panie, no polecam, polecam! Ja wlasciwie wiedzialam,ze chce przeczytac, ze mi sie spodoba, ale mam tyle ksiazek, o ktorych mysle podobnie,ze niektorym powiesciom trudno sie przebic. :)
    grendella
    2012/04/07 13:24:19
    Ja mam jakiegoś pecha związanego z tą książką. Znalazłam ostatnio w second-handzie oryginał po angielsku za oszałamiającą kwotę 3, 50 zł. Złapałam w dłonie, pobiegłam do kasy i okazało się, że nie mam portfela. Poprosiłam Panią sprzedającą, żeby przetrzymała do następnego dnia, wróciłam, a Pani, że sprzedała ją komuś innemu, bo nie sądziła, że ktoś po książkę wróci. A ja pół miasta przejechałam specjalnie po nią...
    avo_lusion
    2012/04/09 16:44:26
    Ja mam lekturę ze sobą i jestem zachwycona. Książka jest wspaniała, poruszająca, obrazowa... Jak na razie, najlepsza jaką czytałam w tym roku.
    dabarai
    2012/04/10 21:57:37
    Avo_lusion - a to ciekawe... Ja mam raczej do tej pory szczęście do dobrych książek w tym roku, więc nie mogę wybrać!

    Grendella - odezwę się koło czwartku, mam nadzieję!

    OdpowiedzUsuń